piątek, 19 grudnia 2014

Soce - kapliczka polna (1895 r.)

O Soce, pisałam we wpisie o  Krainie Otwartych Okiennic na Podlasiu. To klimatyczne miejsce jest niemal żywym skansenem, świadectwem na to, jak wyglądały podlaskie wioski dawniej, nim nowoczesne domy , zastąpiły te stare, drewniane. Wioski, to jednak nie tylko domy mieszkalne, ale szereg innych obiektów , które były niezbędne mieszkańcom w ich codziennym i odświętnym życiu.
Na terenie wsi Soce, znajduje się kilka kapliczek , jednej z nich, poświęcony jest ten właśnie wpis.

położenie wsi Soce

Zobaczyłam ją na rozstaju polnych, piaszczystych dróg, kilkadziesiąt metrów za tablicą informującą , że tutaj właśnie, kończy się wieś Soce. Wyraźnie widoczny na tle pogodnego, podlaskiego nieba, posadowiony na poboczu drogi  kamienny słup , którego wierzchołek zwieńczał metalowy, przybrany różowościami  krzyż.

Od frontu, ozdobiony został dużym białym prawosławnym krzyżem i topionym w kamień obrazem na porcelanie. Z dwóch stron, słup pokryty jest czarnymi napisami cyrylicą. Z napisów, jakie udało mi się odczytać, dowiadujemy się, iż kapliczka ta, została wzniesiona z prośbą o opiekę i  ochronę od ' wielkiej biedy i powodzi' , 20.VII.1895r.




Nie znalazłam informacji, kogo przedstawia obraz na porcelanie, ale podejrzewam, że jest to Prorok Eliasz ( ros. Илья, ukr. Ілля ). Na obrazie przedstawiono bowiem pustelnika w grocie a po lewej, nad jego głowa, krążą kruki. Wg Biblii, to właśnie Eliasz schronił się po spotkaniu z królem Achabem w grocie nad potokiem Kerit i to właśnie kruki dostarczały mu pokarmu. Wydaje mi się, iż na portrecie dostrzegam ( po prawej), napisane cyrylicą imię proroka Ilji , ale jest to być może moja ( dopowiadająca sobie dużo) wyobraźnia. Podobnie, na kamieniu, pokryte czarną farbą , wg mnie, odnajdujemy to imię (Илия) . Także symboliczna i wymowna jest data postawienia kapliczki - 20 VII, to dzień , w którym Eliasz obchodzi imieniny.

Zapraszam do zabawy w detektywów, może macie lepsze oczy, niż ja, może inne skojarzenia...?









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz