piątek, 13 listopada 2015

Czeszyce k. Krośnic - krzyż we wsi (1891r.)



Czeszyce  (niem. Alt Glashütte) – wieś położona w województwie dolnośląskim, w powiecie milickim, w gminie Krośnice (Dolina Baryczy).

 

Będzie mała gawęda...można nie czytać. :)

 

Przejeżdżając przez Czeszyce- niedużą wieś pod Miliczem, zauważyłam blisko drogi, za szarym betonowym płotem kolorowy, kamienny krzyż. Zatrzymałam się na poboczu i rozpoczęłam swoją sesję. Kątem oka dostrzegłam jakiś ruch a gdy spojrzałam, mężczyzna , który zaglądał zza firanki nagle się cofnął. Uśmiechnęłam się... za chwilę, z domu naprzeciwko wyszedł mężczyzna.

Ok 60-ki, ogorzały i łatwo rozpoczął rozmowę, tak, jak zapewne i ja bym rozpoczęła " Spodobał się pani ten krzyż?" Pan okazał się osobą, która od kilku lat zajmuje się jego konserwacją . Opowiedział o niedawno zmarłej właścicielce posesji, która wcześniej bieliła krzyż wapnem a gdy zrobiła się już mniej sprawna, właśnie zastąpił ją w tej pracy mój rozmówca . W tej chwili ma nieco problemów ze spadkobiercami - każdorazowo musi prosić ich o pozwolenie wejścia na posesję. Wyraził chęć własnoręcznej przebudowy ogrodzenia, aby nie musiał tego robić, jednak do tej pory nie dostał zgody. Powiedział też coś, co od razu przychylnie mnie do niego nastawiło... Zapytałam bowiem, skąd te kolory, skoro krzyż był wcześniej tylko bielony wapnem? " Wychodzę w porze malowania na podwórko, do ogrodu , patrzę, jakich kolorów jest najwięcej na świecie i na takie maluję. Byłem malarzem, mam dużo farb ". Ostatnio, krzyż był malowany wiosną tego roku... i to widać.
Wysoki płot zasłania nieco postument , więc mój rozmówca zwrócił mi uwagę na coś, czego nie zauważyłam - napisy na boku podstawy krzyża. Dopiero po przyjeździe do domu, po zgraniu zdjęć na lapka odczytałam :" A. Bergender Militsch" - to zapewne sygnatura wykonawcy krzyża , który pochodził z niedalekiego Milicza. Na koniec, dowiedziałam się, że w leżącej o 4 km dalej Kuźnicy Czeszyckiej jest niemal identyczny krzyż .


 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz