niedziela, 14 grudnia 2014

Panków - kamienna kapliczka (pokutna?)


Jak napisałam w poście o współczesnej kapliczce w Pankowie , do tej wsi trafiłam w poszukiwaniu starej, kamiennej kapliczki pokutnej. Dostałam złe 'namiary', wiec kręciłam się po okolicy, wiedząc,ze ona gdzieś tam na pewno jest. Pani sprzedawczyni ze sklepu, skierowała mnie za most , mówiąc,ze jest tam jakaś kapliczka i ludzie mówią, że pokutna, ale nie była to pewna wiadomość. Po przejechaniu mostu, niemal na zakręcie, wciśnięta między mur, ławkę i olbrzymie drzewo, niepozorna i dość mało widoczna, stała tam...Dokładnie taka, jaką widziałam na zdjęciu.



Dlaczego tak uparcie ścigałam tą kapliczkę? Bo jest to prawdziwa rzadkość! O ile bowiem krzyży pokutnych w Polsce jest zachowanych ( w różnym stanie) ok. 640,to kapliczek pokutnych tylko 60. 

 Większość z tych obiektów, odnaleziono w rejonie Świdnicy na Dolnym Śląsku.


Jak wszystkie pomniki pokuty, więc krzyże i kapliczki, jest monolityczna, wykonana z jednego kawałka kamienia. Dość wysoka, na ok.1,5 m(?), bardzo smukła i mimo upływu lat, zachowana w dość dobrym stanie.Widać,że nie raz, nie dwa, zawadzono o nią, bo noga-kolumienka, od strony jedni jest widocznie szczuplejsza i ma ubytki. Głowna część kapliczki, łagodnym łukiem otacza głębokie na kilkanaście centymetrów wnętrze, w którym , zapewne coś kiedyś stało. Ja, aby zrobić zdjęcia, musiałam wyciągnąć z niej kilka kapsli po piwie i zakrętek od 'piersiówek', które wrzucili tam, raczący się alkoholem na ławeczce.




Kapliczka pokutna w Pankowie, ma w tle ruiny zamku na wyspie. Zbudowany na miejscu dworu obronnego, w XIV w został zmieniony w zamek obronny. Potem przebudowywany, po wojnie popadł w ruinę.Na jednej z fotek, pokazałam , most do niego prowadzący. Robiąc zdjecia od tyłu, od strony zamku, zauważyłam kilka dziur w korpusie kapliczki...Czyżby w ten sposób zabawiano się? Strzelając z okien zamku do celu??
Polecam, jesli znajdziecie się w okolicach, w okolicach Świdnicy, Żarowa, postarajcie się ją odnaleźć , oraz rzucić okiem na ruiny pałacu, gdyż chyba już niedługo postoją.

Ciąg dalszy - historia umowy pojednawczej we wpisie : Panków - kamienna kapliczka pojednawcza cz.II












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz