piątek, 19 grudnia 2014

Pomianowice - kapliczka we wsi

Pomianowice, to wioska, składająca się  tylko z kilku domów. Jadąc z Węgrowa, kierowałam się na trasę do Trzebnicy, kiedy po lewej stronie, mignął mi jakiś jaskrawobiały, maleńki budyneczek, położony dość daleko od drogi. Pomyślałam, że  może to być kapliczka , lub ... duża skrzynka energetyczna. Postanowiłam to sprawdzić.... Na kierunkowskazie, napisane było 'Pomianowice - 0,5 km' ... i tam właśnie, niemal równo pół kilometra od drogi, w maleńkiej wiosce, położonej na wzgórzu, znalazłam tą przechyloną, bardzo białą kapliczkę.


Z informacji, jakie dostałam od jednej z mieszkanek ( zastrzegła że mieszka w Pomianowicach dość krótko) , kapliczkę wybudowano prawdopodobnie w czasach powojennych -  latach 50-tych XXw. Szukając jednak w literaturze , trafiłam na książkę 'Gmina Zawonia', wydaną przez PTTK w 1994r.. Z tekstów w niej zawartych  wynika , że kapliczka pochodzi z okresu międzywojennego. Być może, podobnie jak dom - willa , stojący za nią, z 1925r. 
Obecnie, pochylona niebezpiecznie w tył, wygląda, jakby w pozycji stojącej, utrzymywały ją tylko  kolorowe wstążki, którymi była przystrojona. Wymurowana z cegły, lekko otynkowana , ale obficie pobielona, przykryta jest jaskrawoczerwonym daszkiem, zaś na szczycie powieszony jest krzyżyk, do którego umocowano wstążki. Za szybka, w  metalowym okienku, ustawiona jest figurka Matki Boskiej .Całość, otoczona drewnianym płotkiem, sprawiła na mnie bardzo korzystne wrażenie, choć nie jestem wielbicielką szklonych kapliczek.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz