środa, 17 grudnia 2014

Świdnica Polska - kapliczka na Kriegerdenkmal



Świdnica Polska , to miejscowość położona w powiecie średzkim , mała i mało znana. Przejeżdżałam przez nią nie planując tego, bo wracając bocznymi drogami z Lutyni. Tymczasem natknęłam się w niej na dwa godne uwagi obiekty - piękną ekspresyjną figurę św. Nepomucena i niepozorną z wyglądu kapliczkę maryjną. Obie znajdują się przy kościele św. Jadwigi w centrum Świdnicy Polskiej.

położenie na mapie
Widok kapliczki - surowej w swej formie - natychmiast skojarzył mi się z innymi, które zostały zbudowane na bazie Kriegerdenkmal - pomników poległych mieszkańców/żołnierzy z tej miejscowości w I wojnie światowej. Poszperałam w źródłach i okazało się, że moje przypuszczenia były trafne.  W miejsce tablicy pamiątkowej,  na której zapewne znajdowały się nazwiska poległych umieszczono mniejszą gablotkę z gipsową figurką Maryi. Całość wtopiona jest w ceglany mur okalający kościół a różnicę wysokości niweluje kilka schodków, które dodawały dawniej pomnikowi wzniosłości.

Kościół św.Jadwigi w Środzie Polskiej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz