środa, 17 grudnia 2014

Wambierzyce -kapliczka/ figura Matki Bożej Wambierzyckiej

We wpisie o kapliczce Matki Bożej Wambierzyckiej w Polanicy pisałam o ( zapewne celowym ) podobieństwie jej do XIII-wiecznej figurki , znajdującej się w wambierzyckim sanktuarium. Nie będę wiec powtarzać tych wiadomości ... O następnej kapliczce , którą spotkałam przy samym wjeździe do  Wambierzyc , można napisać niemal to samo, z tym, że przy kolejnym przemalowywaniu postaci Matki Bożej , zmieniono kolor jej sukni z czerwonego ( taki kolor ma szata figurki z bazyliki ) na biały.

 Kapliczka wambierzycka jest o 12 lat młodsza ( 1822 r.). , jednak układ postaci, sposób zdobienia są na tyle podobne, iz początkowo pomyślałam , że być może wykonał ją ten sam artysta . Jednak po przyjrzeniu się kolażowi , który zrobiłam ze zdjęć obu kapliczek, stwierdziłam,ze jednak nie ... Symbolika jest taka sama, ale jednak raczej nie wyszły spod jednej ręki.

Można ją zobaczyć przy  wjeździe do Wambierzyc   od strony Polanicy Zdrój , ale  niestety tak jest usytuowana , że ciężko jej zrobić wyraźne zdjęcie pod słońce  . Może więc słabo widać  , ale postać Maryi jest mocno zniszczona - szczególnie w dolnych partiach twarzy .







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz