poniedziałek, 26 stycznia 2015

Gatka - kapliczka z Ukrzyżowanym (1856 r)


Niby uczyłam się historii, była nawet przedmiotem egzaminacyjnym , gdy zdawałam na studia, ale...Teraz, jakbym odkrywała ją na nowo.
Kręcąc się po stawach i szukając obiektów do fotografowania w okolicach Rudy Żmigrodzkiej i Radziądza, skręciłam w boczną drogę z napisem "Gatka 4 km" . Nigdy nie byłam w tej wsi, więc pomyślałam, że może coś ciekawego i wartego uwagi tam na mnie czeka. Co prawda, w Rudzie znalazłam jedną kapliczkę, ale był to 'wytwór' powojenny, ale tak w ogóle, zawiedziona byłam dość znikomą ilością kapliczek na tak rozległym terenie. 

Na skrzyżowaniu wiejskich uliczek w Gatce , znalazłam bardzo ciekawą kapliczkę z niemieckimi napisami, które nie do końca udało mi się odczytać. Ponieważ nie wiedziałam, gdzie prowadzi dalej droga a nie chciałam wylądować w głębi lasu ( bak robił się pusty ), zagadnęłam młodą mamę , która przechodziła obok z wózkiem. Powiedziała ona, że za lasem są Łąkta i Zielona Wieś, miejscowość, którą niegdyś już odwiedziłam. W Zielonej Wsi, fotografowałam m.in figurę Pana Jezusa przy kościele, z napisem " Poległym pod Zielonąwsią bohaterom w walce z Niemcami o niepodległość dnia 10.11.1919 "

W tym momencie  zdałam sobie sprawę, że znalazłam się w miejscu, gdzie przebiegała przedwojenna granica polsko-niemiecka. Stąd wieża obserwacyjna w pobliskim lesie, pusty pas pól nad rzeką, jak gdyby las został celowo wyrąbany. Poszperałam i okazało się,że właśnie w Gatce, w latach 1920–1939, funkcjonował posterunek niemieckiej straży granicznej. Tereny za rzeką były już polskie a po tej stronie niemieckie, więc głownie protestanckie.Stąd skąpa ilość kapliczek na tych terenach. Tymczasem w samej Zielonej Wsi, naliczyłam ich 9 + dodatkowo grota maryjna przy kościele !

Dziś kilka fotek pięknej kapliczki z Gatki , która do 9.IX.1947 r nosiła nazwę Adriansdorf a wcześniej , do 1936r Goitke-Neudorf






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz