sobota, 5 grudnia 2015

Wydartowo Pierwsze (Wlkp.) - kapliczka św.Sylwestra (1945r)



Przemierzając drogę od Bojanowa na wschód, wjechałam do miejscowości Wydartowo Pierwsze - długiej, położonej wzdłuż ulicy wsi. Rozglądałam się oczywiście, strzelając oczami na lewo i prawo, aż przez łaki, przy głównej drodze z której zjechałam, zobaczyłam mknący ciężarowy samochód i kapliczkę. Dojechawszy do skrzyżowania, skręciłam w lewo i wyjechałam prosto a nią....

W niszy, otwartej na trzy strony półkolistymi łukami znajdowała się  figura świętego w stroju biskupim (?), z pastorałem w dłoni  i  łaciatym, rogatym bykiem u stóp. Na postumencie widnieje data "1945", ale kapliczka była chyba niedawno odnowiona - stąd niezbyt podobający mi się okafelkowany postument. Całość wieńczy czterospadowy, metalowy daszek z krzyżem na szczycie.

 

 

Św. Sylwester, żył na przełomie III i IV wieku a w 314r został wybrany papieżem. Na wizerunkach, przedstawiany jest w szatach pontyfikalnych a jego atrybutami są: tiara, pastorał, trzyramienny krzyż papieski, ewangelia (księga) , muszla, oraz smok, lub byk u stóp . Na prawosławnych ikonach przedstawiany jest jako stary mężczyzna z siwą brodą  w liturgicznych szatach biskupich, trzymający w dłoniach Ewangelię. Św. Sylwester jest patronem zwierząt domowych.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz